Doelgroep
Adolescenten, volwassen, ouders, ouderen
Ik richt me tot zowel neurodivergente en neurotypische volwassenen die hulp wensen naar aanleiding van depressieve klachten, angsten, gevoelens van ontevredenheid op relationeel, professioneel of persoonlijk vlak, levensvragen of opvoedingsvragen.
Ook specifieke vragen rond omgaan met Autisme Spectrum Stoornis kunnen aan bod komen in de therapie, zowel vragen van mensen met zelf de diagnose ASS als vragen over omgaan met iemand in je omgeving met ASS (partner, kind, collega, vriend, enz.).
Hoe ga ik te werk?
Iedereen is uniek.
Na een kennismakingsfase (van 3 tot 4 sessies) waarbij we je klachten, de omstandigheden en je persoonlijkheid samen in kaart brengen, bespreken we vervolgens samen op welke gebieden je op dat ogenblik het meest vastloopt. Dit leidt tot een plan hoe we de daaropvolgende sessies zullen focussen op wat belangrijk en/of dringend is. Binnen dit plan wordt ook regelmatig een check voorzien om zowel het effect en de vooruitgang van je therapie na te gaan alsook te controleren of we nog steeds de juiste focus leggen.
Aangezien dat iedere persoon een uniek verhaal heeft, is er niet één pasklaar antwoord. We zullen samen op weg gaan en zoeken naar wat er voor jou werkt. Jouw therapeutisch proces wordt een verhaal dat jij vorm geeft. Ik heb geen pas klaar antwoord voor je klaar liggen maar ik zal je begeleiden naar het zoeken naar een aanpak op maat.
Verschillende therapeutische achtergronden
Op maat !
Ik probeer technieken uit verschillen therapeutische achtergronden te integreren, waaronder o.a. EMDR en gedragstherapeutische tools, maar ook narratieve en probleem oplossende technieken. Ik haal ook inspiratie uit de positieve psychologie, non-violent communication en het holistische bio-psycho-sociaal model.
Bij het voorbereiden en bijsturen van het therapeutisch plan val ik terug op wetenschappelijke literatuur (wat is bewezen dat werkt) en advies vanuit mensen met meer ervaring (intervisie, Autisme Centraal Methodiek). Ik wordt ook intensief gecoacht door mijn supervisor, die mee waakt over de kwaliteit van de psychologische gesprekken.
Specialisatie in Neurodivergentie
Autisme, ADHD, Hoogbegaafdheid, ...
Personen die geconfronteerd worden met neuro-atypisch zijn, lopen een verhoogd risico op stress-klachten, angsten, stemmingsproblemen en burn-out. Dit kan veroorzaakt worden omdat het anders-zijn elke dag aanpassingen vereist van zowel de persoon als van de omgeving. Door een, vaak permanente, verhoogde basis-stress, wordt ook het risico op psychologische klachten groter. Deze verhoogde stress heeft impact op de persoon zelf, maar ook partners of ouders lopen een verhoogd risico.
De aanpak van psychologische klachten binnen deze context vereist een aanpak op maat van zowel de persoon als de specificiteit van de begaafdheid, het autisme en/of de ADHD. (Zo verloopt de prikkelverwerking anders en daardoor zijn de voorwaarden om tot basisrust te komen ook typisch anders dan bij neuro-typische personen.)
Zorg rond omgaan met zowel deze klachten als omgaan met de hoogbegaafdheid en/of het autisme/ADHD komen samen aan bod in de begeleiding, want deze zijn in de praktijk niet los te koppelen van elkaar.